Josefin - The One And Only - Högling

Florens i repris och vingården Terreno
Ännu en dag i paradiset. Vart ska jag ens börja? Kanske vid frukosten på vårt 4-stjärniga hotell som inte bara serverade gott kaffe utan även hade en otroligt fin terrass! Vi begav oss direkt ut till Florens då vi hade mycket kvar att uppleva innan vi begav oss av mot vårt Bokade besök på en vingård! Tyvärr var Pitti palace stängt och öppnade inte förens vid halv två, så vi fick nöja oss med Booli garden. Dock var det väl inte helt fel att stroda runt i den magnifika trädgård som en gång i tiden tillhörde den berömda Medeci-familjen när det var otroligt bra väder 😘 Detta tog oss ett Ganska bra tag då både jag och Tobbe älskar sevärdheter så efteråt var det ganska hög tid för en god lunch. Florens är vida känd för sina 'panini', och både hotellreceptionisten och vår servitör i Pisa rekommenderade ett specifikt ställe vi bara var tvungna att köpa dessa ifrån - All' antico vinaio! Jäklar alltså. En av de längsta köerna jag någonsin stött på! Vi väntade i lite över en halvtimme på vad som egentligen var en väldigt god smörgås, haha! Sedan bar det iväg för att uppleva den inhemska kollektivtrafiken på hög nivå då vi tog bussen till den lilla byn Gretti där vi sedan gick med våra ryggsäckar i 30min med 90 höjdmeter för att komma till Terrenos vingård! OJ VAD VACKERT! Det var verkligen allt jag drömt om och lite till ❤️ Vi duschade och installerade oss innan vi fick en privat guidning av vineriets ägare och grundare Mats Ruhne som faktiskt kommer från Göteborg! Han hade en förkärlek för sven-Ingvars och historia och det slutade med att vi var en halvtimme sena till vår provning och middag. Men oj vad det var häftigt att se alla steg i vin-processen! Han visade även sin privata vin-källare. En sådan skulle jag vilja ha. Vi placerades sedan på terrassen där kvällen fortsatte med 4 olika rätter och tre olika viner. Maten var fantastisk. Helt enastående. Hade jag ätit god pasta innan var det ingenting mot denna! Allt var gjort på lokala råvaror odlade på gården och vi fick först en gazpacho (kall tomatsoppa) med ostflarn. Förrätten var en otrolig charkbricka till Tobbe med picklad lök, stek paprika och bruschetta, varav jag fick färska fikon, sangviovese-druvor med balsamicoreduction, sallad och en baconinlindad bruschetta! Liksom oj. Varmrätten var en viss typ av pasta - PERFEKT KOKT, med en otrolig köttragu och isbadade grönsaker. Detta toppades med kalvstek, ugnsrostade potatisar med en gremolata gjort på mynta, vårlök och annat nam nam. ALLTSÅ JAG DOG. De tre vinerna var goda men inget jag blev förälskad i. Dock var de trevliga och förhöjde upplevelsen när jag och min man satt där på terrassen i skymningen med lyktor och stjärnhimlen som belysning. En fantastisk dag med andra ord. Ännu en.
#1 - Smul

Otrolig resa så här långt - vilken mat, dryck och fina byggnader. Naturen och trädgårdarna vackra som tavlor. Mycket fina och skarpa bilder ni tagit, mycket professionella. Som sagt, MATEN såg helt otroligg ut - förstår att du förälskade dig i detta och tydligtvis har du blivit en vinkännare av rang. Kul! Fyrstjärningt hotell går inte av för hackor. Ser lite folk - ligger turismen på sparlåga, eller? Var försiktiga när ni åker till Spanien, översvämningar där... Förresten, intressant med Medeci-familjen - dem har jag läst om för länge sedan. Var väl mest inflytelserik och låt i grymma släktfejder med andra släkter i Italien, har jag för mig. Kul med en göteborgare, också... Ha det nu fortsatt så skönt och njut av vidare äventyr som bara ni kan - älskar er! Ha det gott!